Vánoce a advent jsou nejen období plné pohody a příjemných chvil s přáteli. V západním světě jsou také časem obdarovávání, shánění dárků a těšení se na nadílku pod vánočním stromkem. Především v rodinách s dětmi se řeší, co pořídit, aby to udělalo radost a zároveň nestálo majlant. Vánočním dárkem vyjadřujeme obdarovanému dík za vzájemný vztah a dáváme najevo, že si ho vážíme natolik, že pro něho chceme vybrat něco speciálního. A to nejen v rovině osobní, ale i na poli pracovním.
Pojďme se podívat, jak je to s možností odpisu vánočních dárků z daní, jste-li podnikatelem. Je zřejmé, že nový Playstation pro syna nebo kabelka z krokodýlí kůže pro manželku asi bedlivému oku daňového úředníka budou připadat v daňovém přiznání podezřelé. Přesto existují možnosti, které se ze základu daně odečíst dají.
Hračky a podobné spotřební zboží pro děti vám projdou pouze v případě, že vaše podnikání nějak souvisí s dětmi. Jste-li tedy provozovatelem školky, dětské herny nebo třeba pediatrické ordinace, směle si pořizovací náklady na hračky dejte do daňového přiznání. Kdy jindy než před Vánoci omladit vozový park angličáků v čekárně ordinace!
Další skupinou movitých věcí, které lze z daní odečíst, jsou spotřebiče. Ovšem pouze v případě, že je skutečně pořizujete do firmy a mají sloužit jako firemní vybavení. Nová mikrovlnná trouba do firemní kuchyňky, kávovar do zasedací místnosti nebo vysavač pro uklízečku do této kategorie odepsatelných položek jednoznačně patříí. Pozor si dejte, pokud kuchyňku v práci vůbec nevedete. To by vám asi koupě luxusní americké lednice nebo nejnovějšího modelu horkovzdušné trouby u příslušného úředníka neprošla.
Velmi dobře odepsatelnou položkou jsou reklamní předměty. I tyto samozřejmě musí splňovat určité podmínky, především je to jejich cena. Náklady na jeden kus by neměly přesáhnout 500,- Mezi nejběžnější dary patří dárkové sety vína, kávy či jiných pochutin, flashdisky, reklamní trička, mikiny, termohrnky a spousta jiných. Navíc je lze odečíst jako propagační předměty, pokud je na nich zřetelně uvedeno logo či název firmy.
K budování dobrého jména firmy patří už i u nás spolupráce s charitou a to neplatí jen pro velké firmy s celorepublikovou působností, ale i pro drobné živnostníky. Právnická osoba si ze základu daně může odečíst nejvýše deset procent, pokud každý z darů na veřejně prospěšné účely přesahuje částku dva tisíce korun.
Pokud si nejste jisti, obraťte se na svého daňového poradce. Lepší je se ujistit, než řešit nepříjemné podezření z nekalých praktik.